Keresés ebben a blogban

2019. június 11., kedd

2019-06-11

„Az idősebb fiú pedig a mezőn volt, és amikor hazajövet közeledett a házhoz, hallotta a zenét és a táncot. Előhívott egy szolgát, és megtudakolta tőle, hogy mi történik itt. Mire a szolga így felelt: A testvéred jött meg, és apád levágatta a hízott borjút, mivel egészségben visszakapta őt. (Lukács 15:25-27)
Igénk arról számol be, hogy az idősebb fiú éppen a mezőről jön hazafelé, amikor tánc és mulatozás hangja üti meg a fülét. Ő egy dolgos, kötelességtudó fiatalember lehetett. Valószínűleg sok földje lehetett az apjának, hiszen a teljes történetben említve vannak szolgák és béresek is. Volt tehát mit csinálni. Bele lehetett állni a munkába és látástól vakulásig szorgosan dolgozhatott ő is.
Mint idősebb fiú, akár mondhatta volna azt is: apám után én vagyok itt a második ember. Van itt, aki dolgozzon. Helyettem is. Én is dolgozom, de csak annyit, amennyit a kedvem tartja. Nekem ezért senki nem szólhat be, mégis csak az apám idősebbik fia vagyok. Ha apám a főnök, ki merne engem kritizálni? Akár így is gondolkodhatott volna. De valószínűleg nem így tett. Nem élt vissza azzal, hogy ő kinek a kicsodája is ennél a háznál. Ez feltétlenül tiszteletre méltó. Hiszen, ahol valakinek az apja a főnök, az van, akit lazulásra, gyenge munkamorálra indít és igyekszik a lehető legtöbbet ellógni a munkaidőből. Kevés munka, jó fizetés – csábító gondolkodás, főleg, ha van, aki mindezt elnézően támogatja.
Érdemes azon elgondolkodni, hogy ahol közvetlen családtag a főnök, az vajon milyen helyzeteket szül. Szerintem elsülhet jól is, de akár rosszul is. Főleg egy szülő-gyermek kapcsolatban. Megjelenhet a túlzott szigor, a neked többet kell teljesíteni, vagyis a fokozott elvárás éppen úgy, mint a könnyelmű hozzáállás: nem kell megszakadni, légy részese a munkának, de vigyázz, meg ne erőltesd magad.
Kettőn áll a vásár – tartja a mondás és ez az ilyen típusú munkákra is igaz. Egyáltalán nem mindegy, hogy a munkahelyen a szülő-gyermek kapcsolat tartalmát ki, hogyan látja. Valószínű, hogy pont úgy, ahogyan otthon is megélik. Hallottam, sőt láttam is jó és kevésbé jó példát rá. (Katona Béla)

A nap gondolata:

Bármelyik kapcsolatodon javíthatsz, ha ténylegesen odafordulsz a másik emberhez és figyelsz rá, amikor beszél hozzád.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése