Keresés ebben a blogban

2015. április 26., vasárnap

2015-04-26

Bizonyságtétel

Nagyon örültem, amikor testvérek jöttek, és bizonyságot tettek a te igazságodról, minthogy te az igazságban jársz. (3Jn 3)
Szeretett testvérem, hűségesen jársz el mindabban, amit a testvérekért teszel, még az idegenekért is, akik bizonyságot tettek szeretetedről a gyülekezet előtt: (3Jn 6)
Demetriosz mellett bizonyságot tesz mindenki, maga az igazság is, de mi is bizonyságot teszünk, és tudod, hogy a mi bizonyságtételünk igaz. (3Jn 12)
Amikor teológusokkal kiszállásra (teológus nap egy gyülekezetben) megyünk, akkor minden szolgálati terület előbb kel el, mint a bizonyságtétel. Mintha szerények lennénk ezzel kapcsolatban. Sokan tartják a bizonyságtételt ömlengésnek, belső kitárulkozásnak, lelki sztriptíznek. Pedig a Szentírás számos helyen beszél a hit továbbadásának fontosságáról, maga Jézus is erre szólítja fel tanítványait, amikor eltávozik a fölről: „Lesztek nekem tanúim" (ApCsel 1,8). János harmadik levele három nagyobb egységben beszél a bizonyságtétel fontosságáról, összesen hatszor használja a jól ismert „martüria" kifejezést igei és főnévi értelemben is. Az egész levél nagyon személyes, tárgya pedig egyetlen dolog: Gájusz (kinek a levél szól) fogadja be Demetriuszt, aki nála száll majd meg.
Három megközelítés a tanúságtételről:
  1. Bizonyságtétel az igazságról. Milyen a viszonyod az igazsághoz? Az erre adott válasz szerint is az igazsághoz való viszonyulásnak krisztológikus és morális következményei is vannak. Istennek Krisztusban felismert igazságáról van itt szó. És olyan szépen fejezi ki a magyar nyelv: Krisztusban „járni" A hitben járás tehát nem létállapotot jelent, hanem mozgást, dinamizmust. „életmódot folyatatni" csak tevékenységgel lehet. Az tud bizonyságot tenni, akinek van miről – szoktam mondani a teológusoknak.
  2. Bizonyságtétel a szeretetről. A keresztyénség lecsapódása a szeretet közösségének a megélésében van. A konkrét esetben azt jelentette, hogy Gájusz nemcsak a szívét nyitotta meg mások előtt, hanem az otthonát is, és befogadta a vándor/vendég prófétákat, igehirdetőket. Az első keresztyéneknél ez jól működött, híresek voltak a szeretet kifejezéséről egymás iránt és a befogadásáról, mellyel konkrétan is segítették az evangélium terjedését.
  3. Bizonyságot tettek egy személy mellett. Demetrioszról szólt bizalom, az igazság és szeretet mellé a tanúságot hangsúlyozzák. A tanú beszámol mindenről, amit látott és tapasztalt, ha számon kérik, akkor tud beszélni mindarról, ami benne van, ami a szeme előtt volt, amit érzékelt. Kisázsiai feliratokon megtalálták ugyanezt a szót, ami a 12. versben háromszor is szerepel: „tanúskodnak mellette" A jogi kifejezés szelleme itt még nagyobb dolgot tükröz: az evangélium, a Krisztus melletti kiállás bizonyítéka is.
Tisztelt és szeretett újszövetséges professzorom dr. Bolyki János is ezt a címet adta a János leveleihez írt kommentárjának: A tanúvallomás folytatódik. Most már velünk! (Bölcsföldi András)

A nap gondolata:

 A Tanú c. híres magyar film szatirikus hangvételével, helyzetkomikumaival egy történelmi kornak a lenyomata. A filmben Pelikán József gátőrből akarnak koronatanút csinálni egy politikai perben, de a botcsinálta tanú természetes eszére támaszkodva végül nem lesz az, a perben minden összedől, és így válik egy korszak igazi tanújává.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése